SAFETYLIT WEEKLY UPDATE

We compile citations and summaries of about 400 new articles every week.
RSS Feed

HELP: Tutorials | FAQ
CONTACT US: Contact info

Search Results

Journal Article

Citation

Pedrosa CM, Diniz CS, Moura VG. Cien. Saude Colet. 2016; 21(6): 1879-1888.

Vernacular Title

O Programa Iluminar Campinas: a construção de uma política intersetorial e interinstitucional para o enfrentamento da violência como um problema social

Affiliation

Secretaria Municipal de Saúde de Campinas, Secretaria Municipal de Saúde de Campinas, Campinas SP , Brasil, Secretaria Municipal de Saúde de Campinas. Campinas SP Brasil.

Copyright

(Copyright © 2016, Associacao Brasileira de Pos-Graduacao em Saude Coletiva)

DOI

10.1590/1413-81232015216.07822016

PMID

27281671

Abstract

Including the issue of violence in the health promotion agenda requires restructuring health services to incorporate violence into the front lines of care and consolidate individual and collective measures from an intersectoral, multidisciplinary and integrated standpoint, within networks that reorganize practices and embrace this issue as a key determinant of health. The aim of this article is to share the experience of implementing the Enlighten Campinas Program – a local endeavor to promote health in a large city – which amalgamated the health sector into a wide intersectoral and interinstitutional network to provide care to victims of violence. The theoretical approaches used were Social Constructionism and the Actor-Network Theory (ANT) and the methodology involved analyzing documents, a field diary, interviews and observations of Enlighten Program events.

Palavras-chave : Health promotion; Public health; Violence; Integrality in health; Health policies.


Language: en

Vernacular Abstract

A inclusão da temática violência na agenda da promoção da saúde demanda a reorientação nas linhas de cuidado do sistema de serviços e a consolidação de ações voltadas para indivíduos e coletividades, em uma perspectiva de trabalho intersetorial, multidisciplinar, integrado e em redes que contemple a reorganização das práticas para acolher esta questão como um determinante de saúde. O objetivo deste artigo é compartilhar a experiência da implementação do Programa Iluminar Campinas – uma política local de promoção da saúde de um município de grande porte –que articulou o setor saúde em uma ampla rede intersetorial e interinstitucional para ofertar cuidados às pessoas que sofreram violência. As perspectivas teóricas do estudo foram o Construcionismo Social e a Teoria Ator Rede (TAR) e a metodologia envolveu a análise de documentos, entrevistas e observações de eventos do Programa Iluminar.

Palavras-chave : Promoção da saúde; Saúde pública; Violência; Integralidade em saúde.

NEW SEARCH


All SafetyLit records are available for automatic download to Zotero & Mendeley
Print